inspirerende kunstwerken

Hieronder vind je nog meer inspirerende kunstwerken, in Nederland en daarbuiten, van verschillende kunstvormen die je ter inspiratie kunnen zijn.  Een aantal van deze kunstwerken staat ook elders op deze site, maar voor de volledigheid staan ze hier nogmaals. Bij sommige kunstwerken heb ik coach sessies gedaan, bij andere heb zelf als kunstbezoeker de kracht van het kunstwerk voor mijn vermogen tot reflectie heb ervaren. Zoals je je kunt voorstellen is het in een museum niet altijd rustig genoeg om een echt coachgesprek te voeren. Vandaar de keuze voor werken in de buitenlucht; rust, openheid, geen mensen die meeluisteren, en het buiten zijn vormen samen een goede basis voor een coachgesprek.  

Kunst kan voor verschillende mensen een hele andere betekenis hebben. Het gaat dus niet om wat ze betekenen, maar om het feit dat ze iets bij je in beweging kunnen brengen.  In dit overzicht geef ik weinig toelichting op wat ik er als coach mee doe, want de betekenis van het kunstwerk, en de resonantie met jou zelf, is voor iedereen anders. 

 

Land Art

Exposure. Antony Gormley. Land Art Flevoland

Deltawerken. RAAAF |  Atelier de Lyon. Land Art Flevoland

Polderland Garden of love and fire. Daniel Libeskind. Land Art Flevoland

Sea level. Richard Serra. Land Art Flevoland

De Groene Kathedraal. Marinus Boezem. Land Art Flevoland

Observatorium Keizersrande. Krijn de Koning. Land Art Overijssel

Immersieve kunst

Passage. Antony Gormley. Museum Voorlinden, Wassenaar. 2022 

. Open ended, Richard SerraMuseum Voorlinden, Wassenaar. Foto Antoine van Kaam. 

Mamam, Louise Bourgeois. Museum Voorlinden, Wassenaar. 2020

Passage van Gormley stond in Voorlinden in de zomer van 2022. Het was een tijdelijke tentoonstelling, Ground. Ook Maman, zoals je hiernaast ziet, is nu niet meer te zien in Voorlinden. Voor beide kunstwerken geldt dat ze zo af en toe wel eens ergens in de buurt te zien zijn. Ik zou zeker de kans grijpen om er naar toe te gaan, en in het kunstwerk te gaan staan. Open ended staat in de vaste collectie van Voorlinden, dus daar kan je gewoon naartoe gaan. Alledrie de werken hebben op mij een enorme indruk gemaakt. Vanuit de grootsheid van het werk, en mijn plek erin kwam ik dichter bij mezelf. Zo’n moment waarin alles helder is, en de tijd even stil staat. Meer zal ik er niet over zeggen, want het is juist heerlijk om zelf te ervaren.  

Sowieso is Museum Voorlinden een heel geschikt museum voor kunstwerken die je in beweging kunnen brengen. Het museum is zo ingericht dat je je volledig kunt concentreren op de kunst en de tijd even vergeet. Zo kun je je overgeven aan de visuele zeggingskracht van de werken, die je uitnodigen jouw momentum te ervaren.” Susanne Swarts, in “Momentum”, boek ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in Museum Voorlinden.

Kalheupinkpark Oldenzaal

Iucundi acti labores (draperiebank). Iris le Rütte (Eindhoven 1960). 

Lichtvoetig. Helga Kock am Brink (Bocholt, 1960)

Spinning Jenny. Nicolas Dings (Tegelen 1953)

 

Volgens Matisse was deze kerk “het hoogtepunt van een leven lang hard werken.”

La Chapelle de Rosaire a Vence. Henri Matisse 

 

Hierboven een indrukwekkende video van Alastair Sooke van de BBC waarin hij je meeneemt tijdens zijn bezoek aan dit kapelletje.

Mijn eerste ervaring met immersieve kunst

Eén hele grote hal van het museum is bestemd voor A matter of time van Richard Serra. Metershoge constructen van industrieel staal, bruin, staan organisch gevormd in de ruimte. De ruimte tussen het staal is minstens zo belangrijk als het staal zelf. Je kunt het kunstwerk van bovenaf zien, voor je erin loopt. Daar begin ik.

Als ik van boven kijk, overzicht over alle acht de stalen constructies,

Meer lezen

A matter of time. Richard Serra.

Guggenheim museum Bilbao

Foto door Guggenheim

Nog meer inspirerende kunstwerken door het land

Jardin d’email, Jean Dubuffet. Beeldentuin Museum Kröller – Müller. 

In de beeldentuin van museum Kröller-Müller kun je heerlijk lang rondwandelen, eventueel gecombineerd met een wandeling over de Hoge Veluwe. Een goede plek voor coaching vanuit zowel kunst als de natuur.

Rawsome! Ronald Westerhuis. Beeldentuin Museum de Fundatie, Heino

Het mooie van Museum de Fundatie, en dan vooral de locatie in Heino, is dat er een grote beeldentuin is met zeer diverse, tot de verbeelding sprekende kunstwerken. Een wandeling door deze ruim opgezette tuinen is een mooie setting voor een coachgesprek.

Het Joodse bruidje. Rembrandt van Rijn. Rijksmuseum Amsterdam. Foto: Rijksmuseum 

Zo bekend, en ook zo aansprekend dat het je kan helpen om ver weggestopte herinneringen boven te halen. Een van de aspecten waar kunst ons zo dienstbaar kan zijn. Het citaat hieronder laat dat treffend zien. 

Uit: “Altijd iets te vinden” van Wieteke van Zeil over Het Joodse bruidje van Rembrandt.

‘Fotograaf Daniel Cohen.. had eerder Jules Schelvis geportretteerd, de langst levende overlevende van vernietigingskamp Sobibór. Uit dat kamp overleefden zevenenvijftig mensen de oorlog, van wie achttien Nederlanders. In totaal werden in Sobibór 169.800 mensen vernietigd; het scheelde vrijwel niets of er was niemand geweest om het na te vertellen, alsof het niet was gebeurd. Schelvis leefde tot 2016, en toen Cohen in 2015 in een interview in Het Parool las dat hij nog graag een keer naar het Rijksmuseum wilde, aarzelde de fotograaf niet, belde hem op en nam de 94-jarige mee. Na enige tijd door het museum gelopen te hebben kwamen we aan bij Het Joodse Bruidje, het bekende schilderij van Rembrandt van Rijn, schrijft Cohen. Het werd duidelijk op dat moment, dat schilderij wilde hij zien, nog één keer bewonderen. We bleven stil. Schelvis eigen bruid had Sobibór niet overleefd, ruim zeventig jaar eerder. Hij keerde terug naar zijn herinnering en liet de schoonheid van Rembrandts schilderij een venster openzetten in zijn hoofd. Kunst geeft soms de vrijheid naar gedachten waar je anders niet meer – of nog niet – bij kon.’

Wat zeggen cliënten over coaching met kunst?

 “Zonder de zeggingskracht van het kunstwerk en de kundigheid van Ineke had ik waarschijnlijk een mooie kans voorbij laten gaan, terwijl ik er uiteindelijk vol vertrouwen en enthousiasme “ja” op heb gezegd.

Intrigerend is de ervaring waarbij de wisseling van perspectief op het kunstwerk leidt tot een afwisselende kijk op mijn eigen vraagstuk.

Het kiezen van de locatie en het ervaren van de locatie hadden heel duidelijk een toegevoegde waarde. Het had een symboliserende en beschermende functie en de buitenlucht gaf ook ruimte en bewegingsvrijheid.”